Mak Ety

Tuesday, January 17, 2006

What a day


Hari ni aku menulis sikit, ni lunch time, sejak 7.30pg tadi aku busy sesangat. Jap tadi bos bagi surat dan aku kena pi meeting ngan dia kat Putrajaya next week. Aku paling tak suka pi Putrajaya tu, last week aku seminggu kat Putrajaya. Last day tu. on Fridaylah, staff kat sana bawak aku dan dua orang lagi staff from Penang ronda2 kat Alamanda. Nothing much to see or buy, I'm used to K.L...SOGO, Megamall dan yang sewaktu dengannya....walhal aku memang tak suka kuar friday, dalam setahun ada la sesekali jer aku kuar friday lunch hour, buang masa aje aku rasa kalau pi merayap on friday, ngadap komputer lagi baik...surf sana, surf sini...mak cik ni kalau pasal berternet, tak gi shopping pun tak pe. Pagi2 lagi Bos aku dah heretaku masuk opis dia, masa tu dia tengah dikelilingi oleh staff yang lain, aku buat dek jer la...then bila dia nampak aku she just come to me...aku pun berdiri jer la. then ada sorang staff cina ni nak bercakap ngan dia, bos tanya dia apa hal, dia cakaplah, later I will settle it !.Aku pun diheret masuk ofis dia, apa lagilah dia pun meluahkan perasaan dia pasal meeting the day before, dia bagitau yang dia tak attend pun meeting ngan SUB tu sebab tak de surat panggilan, so dia buat tak tau jer la, she went for another meeting in Putrajaya. Aku hinggat dia pi meeting ngan SUB, rupanya tidak, kengkawan yang pi meeting tu bagitau dia orang kena hambat ngan SUB tu...nasib baik Bos aku tak pegi, kalau tak pasti berapi bertekak!...aku tau yang lain2 tu sumernya 'yes man' punya makhluk!...always want to be in the good book orang atasan, bos aku and her team "kami lah tu" very vocal, kalau betul tetap betul tak betul tetap tak betul lah....terima aje la silap memasing!45 minit bos aku bercerita ngan aku, orang lain tak boleh kacau lah kalau dia dah meluahkan perasaannya kat aku....kalau ada apa2 hal pun Bos aku akan tepon aku, tak kira 10.00mlm ker, weekend ker....selalunya aku dan kawan aku tu tempat dia mengadu, tapi kawan aku tu dah tukar ke headquaters, so tinggal lah aku, kekadang tu dia tepon gak kawan aku yang sorang lagik tu....Bos aku ni balu, dan takde anak, dia pernah keguguran, masa sakit tu hubby pulak meninggal dunia, dia tak kawin sampai sekarang, so kamilah tempat dia mengadu. Ada gak senior yang lain2, tapi sumer lurus bendul tak boleh bawak berunding....(bab2 yang gini tu lah....) Nearly 9.00pg baru aku bolih buat kerje, dahlah staff lain jumpa non stop. Seronok gak kerja ni....Aku ni kekadang tu penat betul, kat rumah tak ada sesapa, aku ngan Apak jer, tapi penat gak. Last night aku ikut Apak gi Mesjid, lepas maghrib ada ceramah, masa ceramah tu aku tersenguk2 ngantuk dan tertidur gak seminit dua. Tak bolih buat kerja kat rumah, aku mesti nak baring. Aku tengok Apak bolih jer buat keje dia, aku minta tolong Apak on kan laptop aku, pastu aku lepak2 dan tidur, dia terus buat kerja, aku membuta...esok tu aku minta tolong lagi dia masukkan laptop aku kedalam beg. Apak tak merungut pun, alhamdulillah...kekadang tu tertukar komputer, aku gi keje 6.30pg, seperti biasalah aku saok jer la komputer tu...Apak tepon ada bawak komputer dia tak?..ha..ha...itu bab komputer, bab name tag lagi kelakar, aku ambik jer atas kabinet tu, pasai nyer nama kami seakan sama 3 huruf, walaupun huruf 3 tu untuk nama aku kat depan, nama dia kat tengah, aku sembat jer....Apak pegi keje 7.30pg, ofis dia dekat jer...dia akan cakap ngan PA dia, hari ni isteri saya pakai name tag saya gi kerja !!...selalunya PA dia akan tepon geli2 hati bila bos dia citer pasal aku. Staff Apak sumer baik2 ngan aku. Birthday aku sehari dua lagi....yang ke4* tayun!!!...bertamabah ayu lah aku ni...biasanya aku bercuti on my birthday. Duli yang mulia tugku permaisuri akan meyambut hari kelahirannya...rakyat jelata dipelawa bercuti sama...Apak mesti tak hinggat birthday aku tu. Aku akan berdiam diri jer, kalau dia tak hinggat, aku nak pi lunch kat 'cozy corner' sesorang...kalau dia tanya nape tak keje ari ni? aku akan kata ada hal atau meeting ngan department lain tengah hari nanti! Malam nanti baru aku bagi tau aku gi lunch sesorang kat cozy...kalau sesapa nak blanja aku bolih gak...
Apakah aku akan berdiam diri?...kalau birthday Apak ngan anak, aku belanja mereka sekali gus sebab cuma selang seminggu, tapi on the day nak hadiah gak...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home