Mak Ety

Tuesday, December 06, 2005

prepare speech

Pagi2 tak boleh buka blog...by afternoon baru dapat baca blog Joe...AN (dah selamat balik dari Ganu..)
Boss suruh aku prepare speech KPK....grand topic...aku selak2 ternet nak cari bahan...nak nye dalam BM and English....aku dah privatisekan pada staff lain...bahan nya aku dah dapat dan depa tolong taip jer....jadi kuli batak ni...begitulah...tak baik betul aku tulis macam tu....berkat, gaji halal....selalu nya boss aku nih kalau orang lain tak dapat buat dan habiskan kerja yang bagi aku simpel je....mesti dia pass kat aku....pernah 2 kali dan 2 tahun berturut2 dia dah bagi kerja kat member aku...tiba2 dia panggil meeting, "sorry...I rasa you tak leh handle keje ni...susah dan berat, nanti hubby u marah u balik lambat...bla...bla..." kawan aku tu terpinga2....kami pun pandang each other...apa plak ni?, dah bagi dia in charge, biar jer la....kecik ati kawan I tu......(memang pun, laki kawan aku ni kalau jemput dia balik keje, mesti suruh anak2 panggil mak dia kat ofis tak kiralah walaupun mak dia tengah discussion ngan boss....jerit2 kata abah suruh balik cepat....masa tu laki dia baru pencen askar.....very free to fetch her everyday....Bengkek la boss aku.....tapi kawan aku ni rajin...kalau bagi dia keje, pasti beres cepat....kalau aku in-charge of any program, aku mesti nak dia jadi top AJK atau team aku.....kami ngam keje sama2....aku pun geram ngan boss aku sebab tarik balik tugas yang diberi kat dia tu...member aku ni pulak selalu berharap ngan aku pasal IT atau ternet ni....aku akan ajar dia on and off.....walaupun aku senior dia,...tapi dia tua dari aku....sikit jer...sebab sebenarnya kami dah tua...dia lambat kawin.....(lambat dapat jodoh...) anak yang sulung baru 9 tahun...anak aku dah 20 tahun....itu pun 5 tahun lepas kawin baru dapat sorang Mamat nih!!...kalau tak, anak aku mesti dah 23 tahun....kawan yang kawin sama tarikh ngan aku anak dia pompuan dah 23 tahun.....aku kawin awal/cepat, tak macam Siti Norhaliza...aku grad, 7 bulan kendian..kawin!!...tengah ada orang nak lah tu...APAK is the best man in town yang memikat aku....December 25th is our 24th year of sanding/kawin/nikah anniversary- 3 hari 3 malam!!!.......sambung citer tadi...tiba2 boss aku kata, "ME you have to take over this job..." pulak dah, kecik atilah kawan aku....aku cepat2 kata, o.k..."but I want my own comittee..I will choose my own team.." she says, o.k...then she left, I minta ma'af ngan kawan aku tuh...aku nak dia jadi I/C gak, aku assist jer, aku kata...ko teruskan dan ko bolih balik macam biasa, aku take over jika kena balik lewat...I told her...dalam semua surat menyurat dia punya nama on top...aku sekodeng jer....baik kan aku nih?...bos aku tak tau... Segala nye berjalan lancar....bos tetap percaya aku take over semuanya.....kali kedua pertengahan tahun baru2 nih...dia bagilah senior staff ni project ni...dibantu olih seorang lagi senior staff...2 oranglah....pada suatu hari...kawan aku nih jumpa boss menagis-nangis, boss aku citer kat aku....dia tak leh handle keje ni...tak leh coop gitu....masa tu dah 2-3 hari baru dapat keje tu...ada lah junior jadi AJK dia, dah di marah2 nye budak tu....menangislah budak tu ngadu ngan aku.....kenapa suka menyusahkan orang nih?...aku kata tak pe lah...nanti aku tolong ko....tiba2 bos panggil aku...."ME bolih take over keje ni dari MM?...dia tak leh handle....keje sempoi pun tak leh handle"....membebel si boss ni..geram nye lah aku....tapi, aku kan...."nape?.." "nangis2 tak leh coop, katanya"....abih aku ni?..pakar ngabihkan keje orang jer ke?...keje aku sape nak ngabihkan?...aku terus panggil meeting dan beri tugas, no nangis2 bisnes kalo keje ngan aku....keje sama2....ada problem cakap ngan aku, jangan malu2....nak balik awal...no problem...aku cover...enjoy ourselves while working together-gether!!!.....beres....kalau kita tunjuk kita bolih buat keje, habih sumer keje tu bagi kat kita.....orang lain bolih nangis2, by end of the year, krajaan bagi bonus sebulan gaji untuk raya....sebab tu aku selalu ingatkan staff aku, biar gaji yang kita dapat tu HALAL...titik peluh betul....IKHLAS.....tak payah nak tunggu dapat cemerlang....sendiri bolih rasa samada diri cemerlang ke tak....aku tak pernah dapat sijil cemerlang pun...insyallah setakat ni aku redha...rezeki aku adalah apa yang aku buat seharian....aku dapat tawaran 2 kali pi ngaji oberse...dan sekali ikut Apak pi ngaji oberse...(3 kali lah aku dapat duduk bisnes klas MAS....Kak Teh - KK kalau gi study oberse, dapat diconvert tiket ke bisnes klas......walhal keje kucirek!!..)tanpa pun aku ada rekod cemerlang...(maksud aku sijil dan duit dan jam tangan tu...macam orang kerajaan lain tuh...) top-top dapat tawaran....alhamdulillah!!....so, aku taklah looking forward for that....boss rekomen base on merit keje aku kot....holiday oberse?....ada gak...sekodeng Apak keje...kekadang gi oberbridge...kat Pulau Pinang...ALLAH s.w.t Maha Kaya dan rezeki kita sumer ditangan Nya. Sekarang aku plan nak opsyenal....dok rumah, jadi lady of leisure....masak, makan...bagi ikan makan....berternet...hoping from one blog to another...YMying ker....chat ker...woi...!! ME...bangun...bangun...awak tu orang kampung, orang susah, banyak tanggungan....kalo berenti sape nak tolong abang2 awak tu?...anak sedara ramai lagi yang sekolah....baju sekolak, buku sekolah....termengelamun plak....berat gak tanggungan aku nih....
Oh ye...semalam Apak ngan bebudak tu gi nengok puntianak sundal malam...tak best kata depa...kan aku tulis Apak beratur macam orang lain gak...sebenarnya aku tak nampak pun....bebudak tu kata, bila sampai kat Megamall, ada orang tunggu Apak, kata tiket yang booked tgh hari habis, yang ada kol 3.00ptg...orang tu bagi Apak tiket.....panggung 1/4 penuh jer...
Keter aku esok siap agak nyer...hari ini Apak jemput aku lagi...syoknya tak payah drive......Jap lagi nak balik....kawan aku tengah menaip speech tu....alhamdulillah!....aku free petang ni kejap....aku rasa tak pe kan nulis kat blog ni....almaklum guna opis punya...dosa ke?....tapi keje yamg lain dah siap....ini satu kemudahan untuk staff...orang lain asyik tanya ngan aku pasal surf article tak dapat....tak lah aku ajar pasal blog ni nih...nanti sepejabat asyik berblog plak.......

0 Comments:

Post a Comment

<< Home