Mak Ety

Wednesday, January 04, 2006

Hari-hari yang sibuk
Sambutan tahun baru?...sama seperti tahun2 yang sebelumnya....aku dan Apak berdua sahaja. Rani pergi kerumah ayah cik dan mereka gi Mara buliding K.L ke kedai Enal dan tunggu hingga malam untuk pergi ka dataran merdeka.Along dan Ad pun keluar ngan kengkawan. Kami lepak2 tengok tv dan anak jiran panggil ajak tengok bunga api yang dilancarkan olih jiran kami....few blocks from our house....Ku tak ada azam tahun baru,tak pernah pun berazam untuk tahun baru....for me life has to go on......Yang pasti aku dan belikan all my nieces and nephews baju sekolah dan kasut 2 pasang sorang. Duit hostel dan yuran Wawa pun rm600.00 gak...Hostel si Along ngan 'Ad lagi...Ira called kata lum beli baju sekolah....rushed to her house to bereskan segalanya. Macam mana aku nak optional awal?....memang aku nak pencen rasanya, apakan daya buat masa ni aku kena bersabar lagi...sampai bila ya aku kena support mereka?...aku tak merungut, ada rezeki, satu macam tanggung jawab pulak....kirakan zakat dan bayar pada waris yang terdekat yang memerlukan.In a few years time anak2 sedara ni habislah mengaji dan insyallah aku bolih pencen...nak tunggu masa tu entah2 memang pencen wajub pun sampai....Semalam Along tepon around 3.30ptg dan tanya, "ME sibuk ke?"...aku kata "memang sibuk"..."Tak pe lah" dia jawab. Aku cepat2 kata "dah okay dah"..."apa hal?" Aku memang tau kalau dia tepon masa aku keje mesti ada hal urgent nih...."Nape Long"....aku berlembut agar dia bagitau apahal sebenarnya...."Along accident nih..." berderau dada aku...."are u o.k?". "sikit jer...ada budak langgar motor...kawan Along kaki dia bengkak, Along ada some bruises jer...kengkawan dah ramai tolong, Along kat Balai Polis ni buat report, budak yang langgar tu lari...motor teruk....ME Along nak duit sikit nak repair motor,...o.k...ME tepon Apak. Nak ME dan Apak dtg ker...tak payah lah, nanti kawan hantar balik....Terganggulah minda aku pasal kemalangan yang dialami Along....bila dia balik aku tengok cuma luka2 sikit dan motor tinggalkan kat Shah Alam...panjanglah citernya...dan rupanya budak yang langgar tu lari dari dikejar student lain sebab mencuri kat hostel-hostel student tu...kantoi kena tangkap tapi dapat lari pecut motor dia ngan laju dan terlanggar Along ngan kawannya...'Ad pakai keter gi kolej, Along naik kapcai senang elak jam katanya. Risau betul aku tiap kali kolej buka, mesti pesan elok2 naik motor tu, mesti konvoi ngan kengkawan kalau nak balik...
Sumer dah balik sarang memasing...bebudak dah balik kampung, yang besar2 dah balik asrama...tiggal lah ME dan Apak tergolek-golek....episod dapur tak berasap pun bermula. Tapi kan.....Apak nampak macam bengang jer ngan ME apabila jam 8.30mlm....'cos ME tak bolih gi mana2....glued to tv sebab nengok citer korea...tv8 jam 8.30-9.30mlm dan diikuti olih NTV7 jam 9.30-10.30mlm ! After that baru kami pi supper!.
Semenjak cuti sekolah dan hari raya, rumah kami riuh rendah dan episod kedapur berterusan, sekarang ni terasa sunyi pulak lah rumah kami ni....berdengung telinga...Raya Qurban, aku dah minta cuti untuk staff aku dari boss....yang seronoknya, semalam kawan aku, Mayang datang dan seperti biasa tiap raya qurban dia akan offer dirinya memasak untuk kami....dia dah pencen (optional gak) dia tanya nak masak ketupat ngan rendang ayam dan daging ker?...set!!. Hai seronoknya....malam raya baru balik kampung agaknya....Biskut raya ada lagi?. Joe kata dia nak minta cuti pada hari raya tu...Aku jarang dah join chat, tak de masa, kalau ada pun membaca chat yang lain2. Si RN tu tak de pulak email kat aku....Agaknya Kak Pah dah jumpa ke blog ME ni?...nothing special, sekadar coretan harian mak cik blogger...

3 Comments:

  • Selamat kembali Ety. Ni dah buat ucapan ni mai nak ucap banyak2.

    1. Selamat Tahun Baru, semoga bertambah rezeki dan di panjangkan umur dalam kecerian dan keberkatan.

    2. Selamat (Belated) Ulangtahun ke 24. Kita baru 20thn, Ety dah 24!!!. Isyy kawin awal 4 tahun dari saya ni, laku cepat kata orang ekkk?

    By Blogger AuntyN, at Thursday, January 05, 2006 10:51:00 PM  

  • AN, trime kasih....
    sebenarnya yang tak menulis tu, lupa p/word...mak cik lah katakan... habih mengaji ada orang nak, terus kawen..tahun2 yang lepas tu ada gak gi dinner ke, last year gi penang dan terserempak si tsunami masa anniversay, tahun ni tahun melayan tetamu!...

    By Blogger ety, at Monday, January 16, 2006 10:28:00 PM  

  • By Anonymous Anonymous, at Friday, February 23, 2007 10:57:00 PM  

Post a Comment

<< Home