Mak Ety

Sunday, December 04, 2005

Monday blues
Hari ni aku seronok gi keje, Apak hantar....kuar rumah 6.45pg pun sampai opis nearly 8.00pg. Jalan memang jammed teruk setiap hari samada datang atau balik keje. Aku memang malas kalau kereta sesak ni....last week, hari Kamis, aku tersangkut ngan jam ni hampir 3 jam, walhal sepatutnya bolih sampai rumah aku cuma dalam masa sejam jer. Masa tu jiran aku buat open house...aku sampai rumah hampir 8.00mlm....Apak gi outing ngan geng dia kat Concorde, anak pun pi open house kat rumah kengkawannya, Along tolong ayah cik nya buat pelamin kat De Palma....Sesampai jer kerumah aku dengar bunyi kuat dari kolam ikan kat porch tu...rupenya air kolam ikan tinggal sikit dan motornya yang buni kuat tu.....panic aku sebab ikan-ikan tuh kelihatan terkapai-kapai....sekor iakn kap warna putih dah timbul tercungap-cungap....rupanya bekas penyumbat lubang kolam dah senget dan airnya mengalir keluar...aku betulkan dan isi air sikit dulu...aku kena sholat maghrib......lepas maghrib aku pun sambung nengok kolam ikan tu...aku tak tahu nak buat apa...isi air kolam tu balik dan bunyi motor tu masih kuat....aku offkan aje....Sebenar jiran sebelah rumah aku buat open house secara besar-besaran, berkemah macam nak sambut menantu...kolam ikan aku sebelah menyebelah ngan porch dia....rumah aku tak de gate ...open concept gitu.....ala-ala rumah kat putrajaya gitu, tapi jiran2 kata macam english house atau country house gitu.....ramai gak yang singgah kat rumah kami masa kami renovate porch...buang pagar dan terdedahlah....warnanya menarik, kata dia oranglah...wa..wa...aku yang mix and match ....jiran aku cat rumah earlier than us, bila kami siap cat, dia menyesal pulak tak cat macam kami...pulak dah!!!....macam2 lah dia orang ni...bebudak ramai masa open house tu...apalagilah.....bermain-mainlah mereka ngan ikan-ikan tu.....ikan jelawat terlepas enam ekor....2 ekor ikan kap mati....Masa aku kelam kabut ngan ikan-ikan tu...aku cuba contact Apak, tak dapat...nasib baik kak Hawa, jiran aku yang rajin tolong aku selama ni... tolong aku selamatkan ikan-ikan tu.....lega betul....kolam tu kecik jer...10' by 3'....tapi mak oii..penuh ngan ikan keli, ikan kap, ikan jelawat, ikan patin, ikan sebarau...kelakar kan?...Apak suka nengok ikan-ikan tu...aku pun suka gak....balik keje jer, terus nengok ikan-ikan tuh, anak-anak jiran yang kenit-kenit tu....akan tarik tangan bibik-bibik dia orang, nak nengok fish....seronok gak nengok bebudak tu...terloncat-loncat nengok fisk....bila ikan keli tak bergerak....opah, opah...ikan keli sleep.....la...aku ni dah jadi Opah dah....petang-petang, kalau tak hujan, penuh ngan kanak-kanak ribena kerumun kolam tu.....ianya satu terapi untuk bebudak tu...makanannya aku kena sorok kalau tidak, habis bebudak tu taburkan.....Kat rumah hulu yam tu...ada gak kolam, sama besar tapi L shape....jiran tolong tabur makanan....Apak ni....suka sangat ngan kolam ikan. Seronok tengok ikan berenag.....swiftly dan beralun dengan lemah lembutnya.....ikan keli tu pada mulanya Apak dan nephew aku beli 10 ekor yang kecik2....rm 1.00 sekor....one day aku gi pasar borong dan belilah ikan keli hidup 2 kilo dan sesampai jer kerumah aku masukkan kedalam kolam tu...wa...wa...barulah seronok sebab ikan nya besar....aku beli yang medium saiz. Apak kata cerdik gak aku ni.....kalau sedara datang nak makan gulai ikan keli tangguk aje dari kolam tu....kalau kat hulu yam, kalau adik beradik datang, kak ipar aku tangguk je ikan keli tu....goreng dan buat tumis.....sumer suka ikan keli.....habis dah citer kolam... ni citer open house pulak. Malam pun ramai lagi orang datang bertandang rumah jiran aku ni...orang surau, ada gak kengkawan dia kawan aku juga, dan bila rumah dia penuh, melimpahlah kerumah aku...kawan2 aku pun datang lah kerumah aku.....aku pun berhidanglah serbuk2 biskut....jiran aku pun datang jemput kami kerumah dia bila dah clear...tapi sumer dah kenyang, kami pergilah ramai2......satay, soto, mee kari, nasi goreng cina...aku dah kenyang 'cos masa jam on the way balik aku makan macam2 dalam keter, dahlah perut aku kenyang. Apak balik lewat dan aku beritau pasal kolam dan kematian 2 ekor ikan kap dia yang bewarna putih dan terlepasnya beberapa ekor ikan yang lain termasuk ikan jelawat.....aku katalah....bebudak ajak ikan gi open house dan bagi makan satay, mee kari dan lain2.....Dah habis syawal pun masih ada yang ajak pi open house, sabtu kami ada 3 jemputan open house, memasing buat kemah....sepupu aku kenduri sempena beliau dan isteri nak pi menunaikan Haji...o.k gak lah... satu lagi kawan kami tu...tegak kemah macam nak kenduri kawin....dia ni dah kaya dah...jutawan kot, bisnes maju betul...15 tahun lepas dia masih kerja ngan syarikat kodak...sempoi jer orangnye...down to earth, than dia berenti, abang ipar dia wakil rakyat 'ntah mana kat Perak tu....dia mula berniaga dan buka kilang roti dan macam2 lagi....masa dulu, dia selalu pinjam keter kami...keter aku lah selalunye...pinjam bila aku balik keje atau weekend monday early in the morning dia dah hantar dah...aku pinjamkan free aje...isi minyak sendiri.....keter Apak kuat minyak so dia tak pinjam...aku o.k jer....sumer anak dia -3 orang jer....Apak yang jadi saksi sain borang bila masuk U....anak pandai2......sumer Cop kat borang tu nama Apak....dia ingat dan anak2 dia pun respek kami....sopan gitu tak sombong. Anak pompuan dia sekarang ada kat U.K buat ACCA, sorang army officer dan sorang iaity yang bernama Rony tolong bisnes bapak dia....Roni dah kawin dah 4 tahun...nak citer kat sini kisah kami ngan si Rony ni.....masa Roni kawin, nephew aku pun kawin on the same day kat Ipoh...Nephew aku ni balik bercuti dari U.K 'cos dia sedang buat PHD kat Newcastle upon tyne (tempat aku dulu) dan balik untuk berkahwin...so aku tak leh gi kawin Rony...anyway aku beli hadiah yang agak beasr, konon nak hantar kerumah dia before wedding, 'ntah macam mana kami terlupa dan terbawa balik Ipoh.....kami asyik lupa beri hadiah tu, simpan kat rumah dalam gobok....terus lupa, baru2 ni terjumpa balik dan aku pesan Apak mesti bagi Rony dan jgn bagi orang lain...mereka dah pindah Ampang, so, masa Bapak dia dtg rumah nak jemput pi open house dia, Apak kirimlah "belated present" melalui bapak dia ni...dan katanya siRony dah nak masuk 4 anaknye. Bila kami sampai rumah dia....sumer orang citer pasal present yang Rony dapat...dia betul2 terharu sebab kami masih simpan hadiah tu untuk dia walaupun dah 4 tahun berlalu dan pembalutnya pun dah berhabuk dan faded gitu...itulah al-kisah kami pasal wedding present......JOE....Mak Ety beli hadiah untuk Joe sekarang....bila kawin nanti...beberapa tahun akan datang....no..no...very soon Joe akan kawin, mak Ety akan beri dan pembalutnya mesti dah faded....Berbalik kisah kawan kami nih...Sekarang dia pakai Merz mata belalang....ada 4 wheel...dan isteri masih satu. Satu hari jumpa dia kat rumah KP masa kematian Datin isteri KP (breast C)...dia suruh aku ngan Apak naik keter dia dan suruh dok belakang lagi...dia nak drive kami ...anyway, Apak duduk depan sebelah dia...aku jer dok belakang....dia kata dia masih ingat kami selalu tolong dia....keter aku bila weekend jadi keter dia, bukan dia tak de keter, tapi keter lama gitu, kalau nak jalan jauh sikit....tak bolih.....sebab tu dia pinjam keter aku. Bukan dia saja yang guna keter aku, ada sorang lagi jiran aku masa kami tinggal di Setapak dulu, dia tak de keter, weekend nak bawak anak gi jalan ke, ada hal ke...pinjam keter aku....aku o.k jer.....Dalam hidup ni kita mesti bertolak ansur dan tolong menolong, ada kengkawan kata kami ni senang orang ambil kesempatan sebab happy go lucky...mudah kesian kat orang....tapi hati kami suami isteri sama jer, tak sampai hati...kami tak rugi apa-apa tolong kawan, kami tak harapkan balasan, kami anggap itu adalah tanggungjawab.....mungkin aku sendiri datang dari keluarga susah....senang untuk aku 'empathy' gitu...Apak...o.k jer. kami kawan sumer...tak pilih kawan atau darjat, insyallah semoga ALLAH s.w.t menetapkan hati kami tak berubah......Alhamdulillah, masa berlalu dan kehidupan kami tetap o.k...'dalam rezeki kita ada rezeki orang lain' selain bayar zakat.....benda kecik-kecik gitu akan bawa berkat. Masa kami nak berangkat gi haji dulu, dia suami isteri datang dan isteri dia tolong pasangkan gelang tangan siap ikat ngan benag, begitu gak ngan suami dia pasangkan untuk Apak....katanya, serulah nama dia dan isteri, alhamdulillah mereka dan menunaikan haji dan juga gi umrah....Inilah kenangan manis ngan kengkawan yang dah berjaya.....Pagi tadi aku rasa bosan yang amat sangat.......bila ingat kisah silam tersa ceria gitu....Aku rasa nak pencenlah keje nih.....dah tua2 gini masih dok opis....Masa aku cuti hampir sebulan bulan posa dan raya dulu....seronok je dok rumah, masak dan layan kerenah anak2 sedara yang memang lepak kat rumah aku masa cuti sekolah ni...."Mak Ety, cornflake ngan susu habis!...." "Ajak lah Apak gi kedai, gi beli...Mak Ety penat ni...." 9.00 mlm Apak ngan Rani gi beli susu ngan cornflake...esok subuh aku tengok kotak susu ngan kotak cornflake yang besar tu dalam tong sampah....la....cepat nye habis...bebudak ni bukan buat breakfast...tapi makan bila2 masa suka......semalam aku gi Giant shopping dan beli cornflake sugar coated beberap kotak dan beli fresh milk botol besar...agaknye berapa lama bolih bertahan....kopak aku kalau gini.....beli telor ayam sepapan 3 hari habis.....sumer pandai buat dendiri...roti mesti kena sentiasa ada ...buat scramble egg la, telor mata...dadar la...janji buat sendiri....dapur sentiasa kena kemas...berselerak kalau sijantan2 tu kedapur...aku selalu pesan kalau dah masak basuh sendiri frying pan tu....semalam bebudak tu ikut aku shopping, pening gak aku...ambik frozen food breaded chicken wings, breaded chicken fingers, burger, dan segala macam makanan segera.....suka hati la.....bonus khas untuk makanan kanak2 ribena yang melepak kat rumah aku masa cuti sekolah ni...komputer 'ON' 24 jam.....semalam Rani pujuk Apak gi nengok wayang, Apak kata mana ada tiket kalau weekend, lagipun kena tempah awal...so hari mereka akan pi nonton Pontianak sundal malam....kat megamall...aku? tak ikut.....tak minat pun...aku suka citer2 famili gitu....lagi pun aku tak nak buang masa duduk 2 jam tak buat apa2, baik aku ngadap komputer.....Ku ngan Apak rasa bahgia kalau ramai bebudak tu kat rumah, tak lah sunyi....masa ramadhan dulu....bebudak ni tak tido malam, turun naik kedapaur dan makan all night long...sampai sahur dia orang kejut aku dan aku siapkan sahur, diaorang dah kenyang....siang hari sumer tidor melainkan ada yang berebut nak buka ternet, tunggu yang lain2 tido....dulu aku berangan nak anak ramai paling minima 8 orang gitu.....at last dapat sorang jer...alhamdulillah, anyway anak2 sedara suka lepak rumah aku, walaupun aku bising, tapi Apak suka layan dia orang...kali ni holiday tak jadi sebab hujan ...aku cancelled booking hotel kat Cerating sebab kuantan banjir...so melepas lah bebudak tu nak mandi kat swimming pool.....tengoklah hujung bulan december ni...kalau ada rezeki booked balik hotel tu....Hari tu aku rasa macam nak ikut AN gi trengganu, aku suka gi trengganu dan dan bagitau AN singgah makan satar dan otak2 kat kuala kemaman...gerai Cik Wan...kalau aku ikut, bolih gak aku belanja AN ngan famili dia aje...bukan belanja the whole rombongan pengantin tu....dah kenduri lain nantinya....Aku ada banyak nak citer kat sini...Aku rasa bahagia sebab kengkawan suka datang rumah aku, walaupun kecil tapi mereka sanggup tidor kat rumah aku, berhimpun kat hall, sebab bilik tak cukup.....ada yang bawa mak dan adik2 serta keluarga memasing....aku nih kalau kengkawan ke, sedara ke...mesti makan nasi kalau datang rumah.....baru seronok...rumah sempit, makan pun buffet je. Aku tak buat open house tahun ni....tahun lepas kami berada kat Mekah dari 17 ramadhan sampai 4 syawal...tahun sebelumnya, kami buat open house kat Hulu Yam....abang dan wife dia tolong masak nasi minyak dan aku order laksa siam, lemang ngan rendang.....satu pejabat staff Apak datang...250 - 300 orang agaknya, kengkawan lagi...David Teoh taukeh wayang Metrowealth tu pun datang ngan family dia, Dr. Mahadi Murad pengarah filem Sayang Salmah pun datang, siap ronda2 keliling rumah aku....tauke BESTA...pun datang...(apalah aku ni...dia tu sepupu Apak..)Sape-sape lah kawan Apak ni....aku tak de masa nak nengok sape2 mereka, aku tersangatlah sebok.....walaupun anak2 sedara tolong, tapi aku kena nengokkan makanan untuk top-up, staff Apak aku kenal lah, yang femes2 lain2 tu aku mana biasa...datuk ke, datin ke...lantaklah...janji makanan cukup. Nak bagitau gak kat sini...abang aku masak nasi minyak memang sedap....femes dia kat seluruh daerah jajahan.....sumer tanya sape masak nasi minyak tu...aku cakaplah abang aku....tapi abang aku tak datang kat rumah aku...dia masak, Apak pi angkut dari kampung, abang kata dia penat.Tetamu datang dari lepas zohor sampai jam 1.00 pagi!!!....itu yang aku tak larat nak buat open house, tapi orang K.L kalau tak buat tak datang beraya....sebenarnya itulah cara merapatkan siraturrahim....kengkawan suka datang, alhamdulillah!!...Apak kata tiap kali buat open house, akan jadi topik perbualan seminggu dua kat pejabat...."Boss, tahun depan buat lagi yek?..." Apak ni senang ngan staff dia.....tak banyak cakap...aku ni yang meriuhkan suasana tu...yang kelakar tu, kengkawan aku datang pun tolong kedapur sebab nampak aku tak menang tangan layan tetamu....tolong top-up food, basuh pinggan, lap pinggan, tambah air....sebenar nya dia orang seronok nak dok lama2 dapat nengok celebrity....aku tak sempat nengok....tetamu aku sumer pi dapur hantar pinggan sendiri kedapur....bebas gitu dia orang kat rumah aku, itulah yang memeriahkan suasana...tetamu tak rasa kekok, yang ronda2 keliling rumah, anak2 dia orang masuk kolam ikan pun ada....nasib baik tak disengat ikan keli.....aku ni kan orang kampung, mana macam mak datin dok layan tetamu jer kat depan, aku jadi host buat semuanya....itu yang tetamu kami relax dan enjoy...aku agak lah....sumer happy, kejap2 aku dengar..."Kak T mana?...Kak T, anak2 saya suka nasi minyak ni... mak bolih tapau ker? dia orang tanya ..."family area penuh, hall penuh, porch penuh, depan penuh...keliling rumah penuh....kami tak buat kemah pun...Eh..eh..aku citer ni nanti orang kata aku perasan gitu....tak lah, aku saj citer...sebab tu lah aku fikir sepuluh kali nak kata "set - jadi" Apak o.k jer...sebab dia layan tetamu je keje dia disamping ambil nasi minyak kat kampung...selalunya kami buat open house 2 atau 3 tahun sekali...terpulang kepada keadaan kesihatan aku sebenarnya....Tahun ni aku asyik tak berapa sihat jer....aku baca Kak Teh nyer blog dia kata dia ada PID....aku dah lama kena tu...memang menyiksakan, tapi masa o.k, o.klah...bulan posa aku kena...masuk hospital dan buat spinal block, tahan seminggu je....berdiri lama kaki kanan sakit dan kebas...dah cronik kata Mr. Cheok kawan aku tuh...dia plan nak buat Op. next year.. nak bubuh screw kat lumbar aku..backbone tu kena screw katanya...kalu tidak disc tu prolapse tekan nerve......banyak cekadak si Cheok...screw tu kena beli RM 7,000.00 bolih claim katanyer....Apak tak bagi...nanti jalan macam robot pulak....setakat ni aku bertahan...Op.tu bahaya silap haribulan bolih lumpuh...kerana ni melibatkan spinal ....cuba bayangkan aku tersangatlah seboknya kalau buat open house....lepas tu lepak kat sepital. Aku suka orang datang, tapi masalah betul...anyway bersyukurlah atas kesihatan yang sedia ada dan ada rahmatnya disebalik sesuatu tu...nikmat sakit pun banyak..berushalah berubat, jangan merungut...aku buat yang termampu je...Kalau lepak kat sepital. bagitau boss....no visitor pleeeze....'cos aku kan terlentang je atau on traction, malulah pelawat nengok aku terlentang...aku sanagt faham akan kesakitan Kak Teh...tak bolih silap sikit, kekadang tu, terbelahak masa gosok gigi pun bolih jadi penyebabnya.
Hari aku banyak tulis ....Joe, ME dah ingat password, sebab tu mula merapu...Last week, sunday, kami pergi jemputan kahwin anak ADO Kuala Kubu Bharu...suami dia jemput Apak, so kami gi lah...saing pulak ngan AimiJar, Datok Mustapha Ma'arof dan sembanglah hingga kekemah....tak sedar kami rupanya kami sampai bersama wakil rakyat kampung aku...yang mana aku tak berapa cam....isteri dia senior aku sekolah rendah dulu...duduklah kami semeja ngan datu2 dan datin2, meja sebelah Datuk Zainal Sakom bersama 2 isteri beliau....Apak bisik kat aku kata kat depan tu orang kampung awak...aku kata tak kenal...aku pandanglah isteri dia, dan dia pun terpandang kat aku...la...serba salah aku nak panggil apa..sejak kecik kami kawan walaupun dia senoir aku 2 tahun, adik dia Nazri yang sebaya aku, tapi kami berkawan rapat..aku panggilah Datin...minta ma'af ngan dia dan laki dia...dia ni pun tak sombong, down to earth punya lah....maka aku introduce ngan lain2 datuk yang datang ngan kami...Datuk Mustapha Maarof kata... wa ME jumpa orang kampung...YB lagi....meriahlah meja kami...aku memang jarang jumpa YB...tak de hal pun....ngan bini dia pun baru bebrapa kali terjumpa masa orang kawin kat kampung....sembang bagai nak rak lah kami...tapi ni majlis yang kena duduk sopan2 gitu...kekoklah pulak...Dah tu, Datuk Zainal Sakom pun bangun dan sembang ngan kami...aku kah yang jadi celebrity hari tu?....aku memang jarang jumpa dia orang....hal-hal daerah ni aku tak ambil pot....YB ajak aku pi open house rumah diathe next day dan kata nya footballerSelangor sumer datang..the red giant...aku pun kata insyallah...no...no...u must come, bini dia, kawan aku tu...pun bersungguh ajak datang...aku sebenarnya ada hal esoknya tu....Apak senyum jer nengok bini dia dok berkawan ngan YB....sejak bila pulak ni?...aku ada gaya jadi politician ker?....femes ke aku ni? Datuk Zainal sakom tanya kenapa tak datang masa dia buat open house?...aku kata tak tau...macam mana orang kampung tak tau? saya dok Gombak most of the time...sekali sekala balik Hulu Yam. Aku ni bukan ahli umno ker..bodek umno ker...agaknya muka aku ni macam sekampung ngan dia orang kot....Bapa pengantin ialah Zainal Osman iaitu sinematographer filem....kata Apak...aku mana familiar ngan diaorang ni...masa nak balik terserempak ngan Bade dan Rosham Nor..kecohlah bersalam2..lama tak jumpa diaorang ni...depa tanya tak buat open house ke? budak berdua ni very humble dan friendly....aku tanya lah sama ada Nana ada jemput dia orang pi open house dia...mereka kata ada....Nana tu niece Apak yang berlakun ngan Mat Nor aka Rosham Nor dalam filem Castelo.....aku tak main la benda2 gini....nengok wayang pun tidak......Apak kan pendiam....dia buat biasa jer.....Last year kalau tak silap aku, aku ada berleter ngan matnor ni....kalau dah kaya, kata aku jgn sombong...jaga keluarga baik2..bla...bla....o.k kak....insyallah kak...walhal aku mana biasa ngan dia, dah dia sekodeng ngendeng aku ....mulalah aku berleter...itu masa open house si Nana nih...aku bising nengok budak tu pakai seksi...mak bapak dia tak kisah aku yang lebih2...nephew aku yang ikut aku gi sumer senyum2...dia orang sekolah menengah agama....faham2 jer...nengok 2nd cousin pakai seksi....nieces aku pakai tudung....alahai, banyak lah pulak aku punyer citer hari.....jangan dok fikir aku ni somebody.....akua adalah Mak Ety pada anak2 sedara aku, dan Apak adalah Apak kepada anak2 sedara aku....Apak tak dapat pun tiket free nengok wayang...beli tiket dan berbaris macam orang lain...Suhaimi Baba si pengarah pontianak tu.....tak nak citerlah.......aku nak tulis sikit jer lagi.....masa satu dinner kat Sunway Hotel...tak lama dulu....aku semeja ngan Kavitha Kaur....bila kami nak balik, Kavitha Kaur siap pelik cium aku kiri kanan....dahlah aku rendah, dia tinggi.....terbongkok-bongkok lah dia cium aku....kan ...aku dah tertulis kisah glamour aku?....orang kampung macam aku ni...gi dinner lah...jumpa orang femes2 lah....tak pecaya ka?....itu belum aku citer pasal Anita Sarawak......"Tuan Haji....Kak Nita memang nak jumpa Tuan Haji....Hajjah...apa kabar?...." sebahagian dari dialog kami masa diperkenalkan olih escort dia...(staff Apak) dia kata nak jumpa kami...so, budak tu carilah kami dan introduce kat kami...itu aje....nak tau betul ke dia putih?...mak oii...putih megening macam telor dikupas...halus..mulus..lembut jari jemari nya...takut luka plak kalau kena tangan aku yang kasar ni...Mahatir pun tertunduk-tunduk salam. Lagi sape ye?....Dah lah tu....terperasan pulak aku ni.....ingat...Mak Ety tu orang kampung....jangan perasan tumpang galmour celebrity tu tuh......

0 Comments:

Post a Comment

<< Home