Mak Ety

Thursday, December 29, 2005

24th wedding anniversary:

Aku lama tak mengupdate blog ni...bukan apa, sebenarnya aku cuti dan MC selama 2 minggu...masuk sepital 2 hari jer aku dah minta nak kuar dah....sebenarnye aku tak nak lah citer pasal aku tak berapa sihat ni....tapi ini saja untuk ingatan diriku sahaja......pada satu hari kamis tu aku bangun tidur kepala aku terasa sangat sakitnye....aku mandi dan sholat subuh.....kepala berdenyut2. Aku tak gi opis, aku tak nak lah makat panadol....biasanya kalau aku sakit kepala aku akan duduk bawah shower dan membasahkan rambut aku selam 1/2 jam gitu...lepas tu biarkan rambut basah terus bungkus ngan towel...terus baring....biasanya tertidur dan bila bangun tidur kepala dah o.k. Tapi kali ni msih tak hilang2 sakit kepala...aku tak bolih buat apa...lepas asar, aku terpaksa telan pcm 2 bijik...terus tidur, Apak tak kacau aku, dia pun tak bolih buat apa pun....tolong picit kepala aku....satu tapak tangan dia bolih cover seluruh kepala aku.....aku terjaga dah maghrib...rasa lega kepala aku. Malam tu pun aku tidur awal dan ke esokan harinya aku gi opis macam biasa, ada perhimpunan dan pameran serta health screening untuk staff, aku pun tumpang check Bp, 120/70, o.k lah tu....the next day, hari sabtu, aku bangun tidur dan semasa gosok gigi terasa tangan kanan berat dan tak bolih nak pegang tooth brush ngan betul, aku guna tangan kiri dan gosok ala kadar, masa mandi pun tangan rasa berat...semasa sholat subuh nak angkat tangan terasa berat tangan kanan ni...lepas sholat aku urut2 lah tangan aku tu...terasa kebas pulak the whole right hand, aku pun pikir agak tidur tertindih tangan lama sangat sampai kebas.....bagitau Apak tangan kanan berat dan kebas....Apak ajak gi sepital cepat...aku mana mau...soh tanya member2 for their opinion....tak payahlah...sendiri mau tau.....Apak ajak gi Jasin, Melaka untuk urut ngan Pak Imam Mazlan yang femes tu...by 8.00am kami pun berangkat ke Jasin dan orang dah sangatlah ramainya....sampai giliran aku jam dah pun kol 12.00. Pak Imam tu buakn urut apa pun, dia cuma picit celah ibu jari, lipatan lengan (siku) dan pangkal bahu ngan ibu jari dia jer....sakitnya aku rasa nak terkencing2, merah padam muka aku....dia sengi aje tengok aku dan dia sempat usik2 aku.....orang ramai sumer tengok aje kat aku...aku dah hilang malu ngadu sakit kat Apak....sumer kata sabo, sakit kejap aje tu....it only took him around 10 minit saja...then kami balik K.L. The next day, bila bangun tidor aku masih rasa berat dan kebas, aku gi casualty HKL, jumpalah Dr. yg bukan member aku...dia kata tak de ape2...u just soak and wrap 'ur hang with warm towel and take some vitamin...hangguk punya Dr. Kel**** ni...dia hingat aku sape?...Aku sabo jer...malas nak contact kengkawan....Isnin tu aku gi opis dan sampai opis aku call physician aku...dan dia terus soh aku jumpa dia stat!!..MO dia tunggu aku dah, dia ada urgent mtg ngan Pengarah hkl, aku telah dipesan dan diarahkan masuk wad serta merta dan buat CT Scan stat....berdebar rasa hati...aku balik rumah, siap beg and take my time...ptg baru gi sepital, aku sebenarnya in a denial state...rupanya dah lam ward staff tunggu aku, tak bolih duduk dalam bilik (1st class) kena masuk wad kelas 2, takut apa2 jadi kat aku, depan counter nurse pulak tu...pergilah ct csan otak aku serta merta kat casualty tu..tak bolih jalan, kena naik trolley, aku tak mau....lalu terpaksa naik wheelchair...terasa macam lah aku dah disable...sedihnya...Dr.2 ni godak aku sampai 11.00 mlm...refer neuro malam tu jugak...susah gak yek kalau tahu sumer procedur dan symptom tu..diagnosisnya aku dah bolih agak dah...dia orang nak explain pun segan2 gitu....The next day aku ditukar ke wad kelas 1 dan aku tak benarkan visitor, told Apak don't let anybody knows ME admitted, I want a complete rest, nak muhassabah diri!...aku tak nak single room, aku minta dok ber4 sebilik, Apak jenis segan nengok aku sebilik ngan orang lain, aku kata taklah boring sangat...aku dah mula boring, macam2 buat kat aku...aku mintak balik nak pi urut....aku balik rumah dan pergi ke Jasin 3 hari berturut2 urut tangan aku...alhamdulillah, setakat ini dah kira o.k, sebab tu lah aku jarang menaip dah...takut kebas, sekali2 tu bila menaip, terasa berat....Ubat?...aku kena makan 6 jenis ubat...ada 1 jenis tu ubat tu mahal, physician aku make sure aku dapat ubat tu...alhamdullillah, pihak hkl beli gak ubat tu....kalau tidak aku cakaplah nanti ngan pengarah tu, k'jaan habis duit juta2 beli kondom ngan jarum untuk penagih dadah, beli ubat untuk aku yang dah berkhidmat ngan rakyat dan k'jaan selama 24 tahun ni takkan tak bolih?...ada MB pi buat rawatan ka S'pore, ka Jerman, Ka A'tralia bolih pulak...berapa lama jadi MB?...Aku nak tulis ni pun segan, nanti blogger lain baca...mesti dia orang kesian kat aku...MC lah aku selama 2/52 tanpa diketahui olih kengkawan melainkan boss aku dan siap pesan ngan dia jgn bagitau sesapa...masa aku MC tu, punyalah ramai visitor aku...al-maklumlah masih suasana hari raya...kebetulan sumer dtg nak beraya ngan kami, last year kan ke kami gi Umrah sampai raya ke 5...so, tahun ni dia orang dtglah..tapi dia orang tak tahu aku ada masalah tangan....lepas urut tu, alhamdulillah ada lah baiknya...kawan aku 2 family dtg dari p.pinang dan bermalam rumah aku, semalam kat Hulu Yam, semalam kat Gombak seterusnya 2 family in law pulak...2/52 MC tu sebenarnya rahmat kat tetamu aku sebab masa diaorang datang, aku ada jer kat rumah melayan...(macam lagi Mawi.....melayan..)masak dan masak, Apak tolong dan tetamu aku makan dan makan ....seronok kalau orang datang rumah, meriah betul....dia orang hingat aku cuti...aku plak suka masak....tak dapatlah masak spesel2, ala2 kadar...tapi berasap gak hidung, ikan bakar, ayam setiap hari...mak kawan aku yang dari P.Pinang pun pelik, rumah aku penuh orang...riuh rendah, walhal anak sorang jer....cuti sekolah ni rumah aku tempat melepak....malam, every corner ada orang tidur...kawan aku Dr. dari Jerantut tu lepak rumah aku...dia tak kisah pun....SEHINGGALAH hujung bulan ni rumah aku penuh....SEBAB itulah aku dan Apak tak gi holiday macam tahun2 yang lepas2....(tahun lepas sambut kat hotel Ferrighi Beach Resort kat P.Pinang ngan family SIL ... the next day tsunami melanda, terus check-out dan balik Ipoh! ) ...atau gi candle light dinner ...memanjang ada tetamu lepak umah kami...aku masak dan masak, walaupun kami plan nak gi dinner kat luar, masih tak kesampaian....utamakan tetamu....dapat berkat, murah rezeki...tetamu tu bawa rezeki..kawan aku Dr. Az tu siap nak sponsor kami pi dinner berdua jer kat luar...sebenarnya adik aku pun wedding anniversary dia sama ngan aku 25.12. kali ni dia ada cuti kat rumah aku masa wedding anniversary...tapi aku yang masakkan segala....dia kemaskan segala...begitulah kami dua beradik menyambutnya....dah 24 tahun aku dan Apak bersama, sema ALLAH S.W.T merahmati dan merestui kehidupan kami dan semoga IMAN kami terus teguh dan mendapat keberkatanNYA. Hujung minggu ni pun ada tetamu....alahai....next year aku sibuk yang teramat....Walau macam mana sekali pun aku akan plan untuk bercuti ke U.K....nanti jumpa Kak Teh....'ntah nape aku suka bangat nak gi U.K tu...aku tak shopping, duit ciput jer, lepas tambang k/terbang pun kira o.k...aku suka country sight, apatah lagi masa autumn...cantiknya dedaun...gi Lake District masa autumn is the best time....aku tengah himpun duit ni buat tambang....bolih lepak umah KT ker?...atau kak Joyah?...atau Mesia Hall....aku ni berangan macam orang kaya...holiday gi oberse.....lepas tu gi swizerland...walaupun aku dah gi negara2 eropah tu, aku tetap nak gi lagi....aku nak tanya sorang ustaz tu, lecturer UIAM yg kawen ngan orang Bosnia tu...aku ingat nak gi Bosnia for a change...masa aku kat U.K tahun 1993 dulu, lecturer aku tunjuk gambak Yugoslavia yang dilawatinya, sangat cantik...lebih cantik dari U.K...MESIA lagi cantik = green all year round !...summer all year round...but now, hujan semusim pulak...Aku mesti pulun simpan dan jimat duit aku... ada sesapa nak ikut?....berjimatlah dari sekarang...ME akan gi tahun depan...kalau lah tak tercapai....whoa...whoa..hu....hu...sedih tu...itu pun kalau panjang umur.....insyaallah !...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home